Lean bouwprocessen

Het Lean Construction Journal in een witboek van 2009 stelt de verhouding van niet-waardetoevoegende of verspillende activiteiten in een typisch bouwproject vast op 55% tot 65%. De whitepaper-Waarde creëren: een voldoende manier om verspilling te elimineren in Lean Design en Lean Production gaat verder met te zeggen: “Het creëren van waarde en alleen waarde is de beste manier om verspilling in ontwerp en constructie te verminderen.”

Onnodig te zeggen dat de bouwsector ernstig kapot is en gerepareerd moet worden. Hoe komt de industrie op en beantwoordt ze de uitdagingen van de vraag van klanten naar hogere kwaliteit, verbeterde winstgevendheid en het tekort aan geschoolde werknemers? De eerste stap is om het niet-uitgevonden-hier-syndroom opzij te zetten en een beproefde productieoplossing te omarmen – het Toyota-productiesysteem – dat gewoonlijk Lean wordt genoemd.

Waarom zouden managers van bouwbedrijven Lean zelfs maar beschouwen als een manier om hun bedrijf te verbeteren? Hier zijn enkele eye-openende feiten over de Amerikaanse bouwsector:

60% tot 85% van de bouwtijd wordt besteed aan wachten of fouten herstellen
De gemiddelde bouwvakker werkt met een efficiëntie van 40%
Er zijn ernstige tekorten aan gekwalificeerde en geschoolde werknemers
Het rendement op eigen vermogen voor de bouw verbleekt in vergelijking met alle andere Amerikaanse industrieën
Klanten zijn gefrustreerd door slechte kwaliteit, confrontaties, buitensporige wijzigingsopdrachten en vertragingen in de planning
Dit zijn enkele van dezelfde of vergelijkbare problemen waarmee Japanse bedrijven zoals Toyota in de jaren vijftig te maken hadden. Lean-constructie kan helpen de hierboven beschreven schrijnende omstandigheden te verhelpen. Hoewel Lean geen wondermiddel is, biedt lean constructie substantiële verbeteringen aan de problemen waarmee de bouwsector wordt geconfronteerd. Als bouwbedrijven willen bloeien in de 21e eeuw, moeten ze overstappen op lean denken.

Waarom zoveel afval?

Waarom zoveel afval? Bouwprojecten zijn zo versnipperd. Vaak doen onderaannemers hun werk zonder rekening te houden met de invloed van wat ze doen op het werk van andere onderaannemers. We noemen dit de “gooi het over de muur” mentaliteit. De ene functionele afdeling (in dit geval onderaannemer) voltooit zijn deel van het project en gooit het over de muur naar de volgende afdeling (onderaannemer) die het terug over de muur gooit omdat het Deze mentaliteit zorgt voor een suboptimale prestatie van het hele project, waardoor problemen met de kwaliteit en planning ontstaan.

Lean denken is een nieuwe manier om de bouw te managen. Veel mensen maken bezwaar omdat ze geloven dat lean een productiestrategie is en geen toepassing heeft in een ‘unieke’ industrie als de bouw. Het doel van Lean Process Improvement is om waarde te maximaliseren en verspilling te elimineren met behulp van technieken zoals stroom uit één stuk, Just-in-time levering en voorraadvermindering.

Er is een kleine maar groeiende beweging om lean principes toe te passen op de bouw. Lean-principes toepassen op de bouw betekent ze ook toepassen op projectmanagement. Deze transformatie omvat het in kaart brengen van uw bouwprocessen, het bepalen van de meest efficiënte workflow en het opzetten van een pull-systeem. Hoe creëer je een pull-systeem? Als aannemer kunt u beginnen door te kijken naar wat het voltooide project zou moeten zijn en vervolgens achteruit werken door elke voorgaande stap te identificeren. Stroomafwaartse processen bepalen wat de stroomopwaartse processen zullen zijn en wanneer ze moeten plaatsvinden. Door deze kijk op het project te nemen, kunt u de workflow onder controle houden. U moet ook kijken naar het creëren van waardestromen of proceskaarten van uw werkondersteunende processen en projectprocessen. Processen zoals taakopstelling, schatting, salarisadministratie, crediteurenadministratie, inkoop, gereedschap en materiaalbehandeling zijn goede kandidaten om in kaart te brengen.

De behoefte aan verandering

De bouwsector is kapot en de vijf feiten hieronder laten zien waarom de sector moet veranderen:

Als het zes maanden duurt om een ​​huis te bouwen, wordt 85 procent van de tijd aan twee activiteiten besteed: wachten tot de volgende transactie verschijnt en fouten herstellen
Professor Roger Liska van Clemson voerde een analyse uit van de productiviteit in de bouwsector en ontdekte dat de gemiddelde bouwvakker met een efficiëntie van slechts 40 procent werkt.
Er wordt voorspeld dat ernstige tekorten aan gekwalificeerde, geschoolde werknemers alleen maar erger zullen worden.
Ondanks de bouwhausse van 2006, gaf het Investeringsvooruitzichtenrapport van Business Week 2007 aan dat het rendement op eigen vermogen (ROE) voor alle Amerikaanse industrieën 17,9 procent bedroeg, terwijl de ROE voor de bouwsector slechts 9,7 procent was.
Klanten in de sector zijn gefrustreerd door slechte kwaliteit, confrontaties, buitensporige wijzigingsopdrachten in kwantiteit en dollarwaarde, vertragingen in de planning en rechtszaken.
Waarde toevoegen